GreatWritersFranzKafka

  • Subscribe to our RSS feed.
  • Twitter
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Facebook
  • Digg

Thursday, 26 January 2012

L'Inutile Beauté - Minima Moralia - Theodor W. Adorno

Posted on 00:28 by Unknown

L'inutile beauté (1) — As mulheres de beleza excepcional estão condenadas à infelicidade. Mesmo aquelas favorecidas por todas as condições, a quem assistem nascimento, riqueza e talento, parecem como que perseguidas ou possuídas pela ânsia de destruição de si mesmas e de todas as relações humanas de que participam. Um oráculo coloca-as diante da escolha entre destinos fatais.

Ou trocam prudentemente a beleza pelo sucesso, e pagam então com a felicidade pela condição deste último; como não podem mais amar, elas envenenam o amor que lhes é votado e terminam com as mãos vazias. Ou o privilégio da beleza dá-lhes coragem e segurança para repudiar o acordo da troca. Elas levam a sério a felicidade que sua pessoa promete e não são avaras consigo mesmas encontrando na inclinação de todos a confirmação de que não precisam de dar provas de seu valor.

Em sua juventude possuem essa escolha. Isso deixa-as sem escolha: nada é definitivo, tudo pode ser imediatamente substituído. Muito cedo, sem muita reflexão, elas se casam e com isso comprometem-se com condições demasiado terra-a-terra, alienam-se em certo sentido do privilégio da infinita possibilidade, rebaixam-se à condição de seres humanos. Mas aferram-se ao mesmo tempo ao sonho infantil de onipotência com que sua vida as mistificava e — de maneira nada burguesa — não cessam de jogar fora o que amanhã pode ser substituído por algo melhor.

Esse é seu tipo de caráter destrutivo. É precisamente porque foram uma vez hors concours que ficam para trás na concorrência, a que agora se dedicam maniacamente. O gesto da irresistibilidade permanece, mesmo quando esta já se desfez; o encantamento dissolve-se no momento em que, em vez de apenas representar uma esperança, se deixa estabelecer e domesticar.

Mas quem não é mais irresistível transforma-se logo em vítima: ela se vê submetida à ordem que outrora podia ignorar. Sua generosidade é punida. A aviltada assim como a possuída são mártires da felicidade. A beleza enquadrada tornou-se entrementes um elemento calculável da existência, um mero substituto para a vida inexistente, sem jamais ir além disso no que quer que seja. Ela não cumpriu a promessa de felicidade que fez a si e aos outros.

Quem, todavia, se mantém fiel a ela assume a aura da desgraça e acaba alcançada ela própria pela desgraça. Nisto o mundo esclarecido absorveu por completo o mito. A inveja dos deuses sobreviveu a eles.



(1) Coletânea de contos de Guy de Maupassant, publicada em 1890. (N. do T.)

Theodor W. Adorno. "Minima Moralia: Reflexões a partir da vida danificada". Tradução de Luiz Eduardo Bicca e Revisão de Guido de Almeida. São Paulo, Ática, 1992, p. 150.
Email ThisBlogThis!Share to XShare to FacebookShare to Pinterest
Posted in | No comments
Newer Post Older Post Home

0 comments:

Post a Comment

Subscribe to: Post Comments (Atom)

Popular Posts

  • "A tiger - in Africa?" - Monty Python's The Meaning of Life (1983): The First Zulu War. Natal 1879 (not Glasgow)
    Democracy and humanitarianism have always been tarde marks of the British Army and have stamped its triumph throughout history, in the furth...
  • California Through the Lens of Hollywood by Dana Polan
    From the cartoons that I watched on television in my East Coast childhood, I remember what was for me a primary image of California. Several...
  • Most Evil Women in History: Satan's Daughter Elisabeth Förster-Nietzsche
    Elisabeth Förster-Nietzsche, (born July 10, 1846, Röcken, near Lützen, Prussia [Germany]—died Nov. 8, 1935, Weimar, Saxe-Weimar-Eisenach [G...
  • The Two versions of the Imaginary - Maurice Blanchot, The Space of Literature
    But what is the image? When there is nothing, the image finds in this nothing its necessary condition, but there it disappears. The image ne...
  • Poesia e Composição - A Inspiração e o Trabalho de Arte, João Cabral de Melo Neto (Versão Integral)
    (Conferência pronunciada na Biblioteca de São Paulo, em 13.11.52,no curso de Poética) A composição que para uns é o alto de aprisionar a poe...
  • Alien and the Monstrous-Feminine by Barbara Creed
    The science fiction horror film Alien (1979) is a complex representation of the monstrous-feminine in terms of the maternal figure as perce...
  • The God’s Script by Jorge Luis Borges
    The prison is deep and of stone; its form, that of a nearly perfect hemisphere, though the floor (also of stone) is somewhat less than a gre...
  • The Genius of Josef Lada
    The hugely popular illustrator, cartoonist, painter, and novelist, as well as a successful caricaturist and stage designer, Josef Lada was b...
  • Hegelianism For Dummies
    No doubt we are intelligent. But far from changing the face of the world, on stage we keep producing rabbits from our brain, and snow-white ...
  • The Mother of All Bubbles - Gordon Gekko - Wall Street: Money never sleeps
    You wanna know what the mother of all bubbles was? Us. The human race. Scientists call it the Cambrian Explosion, from the Cambrian fauna.It...

Blog Archive

  • ►  2013 (133)
    • ►  August (6)
    • ►  July (11)
    • ►  June (22)
    • ►  May (23)
    • ►  April (21)
    • ►  March (17)
    • ►  February (19)
    • ►  January (14)
  • ▼  2012 (269)
    • ►  December (20)
    • ►  November (15)
    • ►  October (12)
    • ►  September (7)
    • ►  August (22)
    • ►  July (21)
    • ►  June (27)
    • ►  May (27)
    • ►  April (22)
    • ►  March (24)
    • ►  February (31)
    • ▼  January (41)
      • The wolves defended against the lambs - Verteidigu...
      • America in Pictures: The Story of Life Magazine (B...
      • The Hunt for Higgs A Horizon Special (BBC Horizon...
      • Princess Lizard - Minima Moralia - Theodor W. Adorno
      • Princesa Lagartixa - Minima Moralia - Theodor W. ...
      • L'Inutile Beauté - Minima Moralia - Theodor W. Ado...
      • L'Inutile Beauté - Minima Moralia - Theodor W. Adorno
      • "You can't believe everything you see" - Form Is C...
      • The World’s Biggest Bomb
      • “I would believe only in a god that knows how to d...
      • Sound and Industry: Kraftwerk and the Düsseldorf s...
      • Germany and the Avant-Garde: The early German rock...
      • And Now for Something Completely Different: German...
      • Modernity - An Incomplete Project - Jürgen Habermas
      • Having-Your-Heart-in-the-Right-Place-Is-Not-Making...
      • Bette Davis Eyes
      • Oligart. The Great Russian Art Boom with Marcel Th...
      • The Physics of Heaven: History, Science, and Techn...
      • Entretien avec Paul Virilio: En attendant la bombe...
      • Paul Virilio: Denker der Geschwindigkeit
      • Wie geht´s weiter? (How Does the Story End?)
      • Mercators geheime Mission: Die erste Europakarte
      • Юдифь и Олоферн
      • Олег Дозорцев (Oleg Dozortsev) Russian's Hieronymu...
      • The Art of Russia with Andrew Graham-Dixon (BBC Four)
      • Editorial - Stadtarchitektur oder Stadt der Mauern...
      • Das brasilianische Projekt - Anthropophagisches Ma...
      • Das brasilianische Projekt - Das Anthropophagische...
      • Yukio Mishima (三島由紀夫): a Kamikaze for Beauty - The...
      • The Mask of Death of Modernism - Mark Vallen on Ro...
      • The Beauty of Maps (BBC Four)
      • Cultural Stereotypes in the maps by Yanko Tsvetkov...
      • Ein Gespräch mit Joseph Beuys (1985)
      • Sol Lewitt - Paragraphs on Conceptual Art (1967 an...
      • Mel Bochner: a Book Review on Lucy Lippard's class...
      • Longue, mince, en grand deuil, douleur majestueuse...
      • Prof. Thomas Childers's "Wings Of Morning": The St...
      • Visions of Space - Robert Hughes
      • Play it again, Bill - Ufos over Nuremberg or the L...
      • Fly with Me!
      • On Andrew Holden’s "Cyberpunk Educator"
  • ►  2011 (98)
    • ►  December (26)
    • ►  November (55)
    • ►  October (17)
Powered by Blogger.

About Me

Unknown
View my complete profile